Informatii utile DTP pentru realizarea unui ambalaj

Separatia de culoare

Asa cum bine se stie, imaginile in policromie sunt compuse din 3 culori de baza (Cyan, Magenta si Yellow) + Negru. Culorile de baza sunt transformate in „planuri de culoare” pentru a putea fi imprimate, planuri de culoare care se concretizeaza in clisee flexografice, placi tipografice, cilindrii gravati sau orice alt mediu care mijloceste transferul cernelii pe suportul de imprimat.
Acest lucru este foarte util, dar in acelasi timp este elementul la care trebuie sa acordam o atentie deosebita cand concepem o lucrare pentru imprimat flexo. Sa nu uitam ca atat masinile, cat si oamenii implicati in proces sunt supusi greselii si erorii, iar perfectiunea absoluta este aproape imposibila intr-o industrie bazata 90% pe perceptie. Cu rabdare si acordand atentie tuturor detaliilor, impreuna vom reusi.

Textul in functie de separatie

Textul, din punctul de vedere al separatiei de culoare poate apare in mai multe ipostaze, fiecare presupunand anumite particularitati. Le vom trata separat pe fiecare:

Textul negru pe fond alb nu ridica nici o problema la imprimare atata vreme cat negrul respectiv se afla doar pe planul K din policromie. Daca se doreste un negru mai „puternic” solutia nu este definirea culorilor asa cum am mai intalnit: C100, M100, Y100, K100 deoarece o abatere a pozitiei cliseelor pe masina in cursul imprimarii (viteza de rotatie a tamburilor este considerabila) si de numai 1-2 microni si vom avea parte de un text tremurat. Se mai poarta si textul negru cu „inflexiuni metalice” adica ceva gen C60, M40, Y0, K100, care este la fel de daunator pentru rezultatul final. Daca se doresc nuante speciale de negru sfatul nostru este sa umblam la cerneala, nu la separatie. Pentru negru intens exista culori speciale gen Rich Black care se pot folosii la imprimare, iar inflexiunea metalica se poate obtine amestecand Cyan cu Negru direct in cuva masinii, lucru binecunoscut de masinistii nostrii.

Textul negru pe fond colorat se intalneste foarte des. Nici acesta nu ar trebui sa ridice mari probleme la imprimare. Cand intr-un design exista text negru peste un fundal oarecare colorat, se aplica overprinting-ul la planul de Negru. Acest lucru ajuta la potrivirea planurilor de culoare deoarece textul nu va mai face „spartura in fundal” ci se va imprima peste, fara erori de potrivire si fara a fi influentata culoarea din punct de vedere perceptual. De asemenea, ca si la punctul anterior, este preferat ca textul sa ocupe un singur plan de culoare (Negru).

Textul alb este si va fi o problema spinoasa deoarece in 80% din cazuri albul nu este o culoare (cerneala) ci o „spartura” in celelalte planuri de culoare (pentru a ajunge la culoarea foliei, de ex.) ceea ce il face dificil de realizat din punct de vedere al potrivirii planurilor de culoare. Daca se doreste textul alb pe un fundal colorat uniform cu una din culorile de baza (CMYK) nu este nici o problema (poate doar la yellow deoarece albul de galben nu formeaza un contrast puternic care sa ajute privitorul) deoarece textul va fi tot pe un singur plan de culoare. Sau mai degraba va „lipsi” de pe un singur plan de culoare. Daca avem de-a face cu o alta culoare (de amestec) lucrurile se complica putin. Sfatul nostru este de a gasi corespondentul culorii respective intr-un catalog de culori speciale (Pantone) si a folosi un singur plan de culoare; alta solutie, dar care este strict dependenta de marimea si forma fontului folosit este de a defini fundalul pe cat mai putine planuri de culoare. Alta solutie, ar fi utilizarea unei cerneli albe sau argintii pentru a imprima textul peste culoarea de dedesupt, dar aceasta presupune modificarea designului initial si adaugarea unui alt plan de culoare. Aceasi solutie o consideram optima si pentru textul alb aplicat peste o poza sau un degrade (culori neuniforme definite pe multiple plenuri de culoare).

Textul colorat peste fond alb are in principal aceleasi probleme ca si textul alb pe fond colorat. Pentru rezultate optime recomandam folosirea unui singur plan de culoare (de baza sau speciala), iar daca acest lucru nu este posibil, limitarea cat mai mare a numarului de culori ce se suprapun pentru a forma culoarea textului.

Textul colorat peste fond colorat este cel mai dificil de realizat din punct de vedere tehnic deoarece trebuie tinut cont atat de numarul de culori care formeaza fundalul cat si de numarul de culori care formeaza textul. Scopul este de a reduce in mod ideal la doar doua planuri de culoare: unul pentru fond si unul pentru text. La 3 planuri de culoare ar fi indicat ca unul dintre planuri sa fie comun atat pentru text cat si pentru fundal si astfel reducandu-se tot la doua planuri care vor trebui sincronizate pe masina.

In concluzie, cu cat sunt mai putine culori de sincronizat, sansele de a avea un print perfect sunt mai mari. De asemenea, in toate cazurile prezentate mai sus dimensiunile textului sunt foarte importante in luarea deciziei corecte. Cu cat dimensiunea e mai mica cu atat este mai restrictiva solutia, iar cu cat textul e mai mare cu atat solutia e mai permisiva in alegerea culorilor potrivite pentru macheta. Exonia Holding va ofera solutia perfecta!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s